lördag 12 maj 2007

skåne med klassen

har varit i tre dagar i skåne nu med klassen på exkursion.. har varit kul..

resan började klockan åtta i onsdags från skolan.. körde om växjö för att plocka upp emma o lollo.. kom ner till skåne några timmar senare. var o tittade på varphögar från kolbrytning. vi var uppe o klättrade på en. var väldigt brant, speciellt sista biten o det blåste mycket. vi hittade en katt som var väldigt sällskaplig, men det var inte riktigt bra i magen om man säger så... var o tittade vid skäralid.. o vi tittade på en vulkan.. eller ja resterna efter den. vid femtiden så kom vi till vandrarhemmet, det låg precis utanför hörby. vi packade in oss, emma o jag fick dela rum. sen åke vi in till lund. gick en stadsvandring.. vi alla började bli väldigt kinkiga, för vi var så hungriga. vi hade ju inte ätit på flera timmar! så det var lite sura miner... tillsist var vi klara o fick gå o äta. jag, emma o josefina gick o åt på en pizzeria. sen gick vi alla o köpte frukost innan vi åkte tillbaka till vandrarhemmet. vi var några som satt o tittade på tv uppe i sällskapsrummet. vid elva var jag så trött så jag gick o la mig..

torsdagen började med att vi åkte från vandrarhemmet vid åtta. första stoppet var plattgården i gårdstånga. där skulle vi gissa varför byn blivit som den är med hjälp av några kartor. nästa anhalt var på svenstorps gods. där möttes vi av godsherren nils gyllenkrok, han var en väldigt kul prick, gillade honom. först berättade han om godsets historia o visade oss runt. o sen så bjöd han på fika o berättade om framtiden för hans två gods o hur han gör för att bevara kulturarvet o utveckar olika saker som är bra för miljön.. var väldigt intressant att lyssna på. sen åkte vi in till lund o åt på ett ställe inne på ideon. åkte sen o tittade på rullstensåsar.. emma o jag lyckades vara 10 meter bakom resten av gruppen hela tiden när vi gick omkring i bokskogen.. :P sen körde vi till vombsänkan, men vi kunde inte ta de vägarna som var tänkt för revingehed hade övningar.. var på några andra ställen också. o sen sista stoppet var på flyinge... har ju varit där några gånger när jag var liten med mamma.. tycker inte det är något kul att se! hästar lockar ine så mycket precis... sen åkte vi till vandrarhemmet o vi fick fräsha upp oss innan vi åkte in till hörby för att äta. vi avr ett gäng som gick till en pizzeria o åt.. sen gick vi i samlad trupp till bussen igen o där flippade vi totalt. vi hade askul när vi väntade på lärarna o busschaffören. tillbaka på vandrarhemmet var vi ett gäng som satt o tittade på semifinalen i eurovision, väldigt kul att sitta o komentera alla dåliga låtar!

idag begav vi oss vid halv nio-tiden o å skulle vi ha packat o städat våra rum innan.. åkte till lunds utkant o stod på ett område som under marken var fyllt med sopor. o sen så åkte vi till en ravinsänka utanför lund.. emma o jag ville inte gå ner helt i den, för det var brant o vi var rädda för att ramla. så vi stod o tittade ner på de andra o sen gick vi på andra sidan av den när de andra klättrade upp så var de tvugna att vara på motsatt sida från oss.. efter det så åkte vi till hjärup o tittade på jakriborg, ett bostadsområde som de byggt i sitl från medeltiden. sen åkte vi till övedsjökloster. o sen fick vi äntligen äta.. på schemat stod det att vi skulle få äta vid olv, men när vi kom fram till sjöbo så var klockan två, så alla var jättehungriga igen! sista anhallten innan vi åkte hem var vid alunbruket i andrarum, egentligen skulle vi även sett christinehof gods som också låg där, men eftersom vi var sena så struntade vi i det.. sen följde några timmars bussresa hem till kalmar.

kom till kalmar vid sjutiden, blev avsläppta vid skolan så jag fick gå hem.. var jättetrött o tänkte bara ta det lugnt o vara hemma på kvällen. men efter att ha vilat en stund så var jag lite piggare. o magda tyckte att jag skulle komma hem till henne för att träffa hennes kompis. så jag tänkte varför inte. de var några hemma hos magda. olle, jakob o joel o tre av joels kompisar hemmifrån. hade inte tänkt att dricka något men magda bjöd mig på nån drink o det lilla räckte för mig att bli lie lullig.. hade ju knappt sovit något de senast näterna o varit ute tre hela dagar i sträck.. sen så ville de till puben så jag följde med. det var trevligt där. dock inte speciellt kul att johanna o melinda var sura på mig. inte för att jag tycker att de har någon anledning! var nämligen så att johanna ringde mig när jag gick hem o när hon fick veta att jag var i kalmar så tyckte hon att jag kunde komma o jobba på puben. vilket jag inte alls ville, jag var jättetrött o ville hem o vila o tänkte bara ta det lugnt o det sa jag till johanna. sen när jag kom till puben blev hon väl sur för det. försökte hälsa när jag kom, men hon hade kunder så jag hälsade på marie o det gänget o sen när hon hade sophie som kund så ställde jag mig o ville hälsa, men nej.. så jag gick ner o satte mig. o senare tänkte jag att nu kan jag gå upp o snacka.. men det gick ju inte så bra. de var helt korta mot mig. o när jag frågade vad det var så sa johanna att hon var besviken på mig för att jag ljugit. vilket jag inte alls har! jag sa ju sanningen om att jag tänkte vara hemma o ta det lugnt när jag pratade med henne på telefon. o sen blev det andra planer.. men jag hade ine orkat jobba ändå! det är ganska stor skillnad på att jobba o ta det lugnt med kompisarna..! men det verkar ju inte som hon ville förstå.. jaja, får se hur detta går. när puben stängde så gick vi hem till magda en sund igen o sen gick vi till joel o jakob. jag var då enda tjejen.. sen kom alla utbytesstudenter som bor i den korridoren o de skulle tvunget se något bildspel, det var inte speciellt roligt. sen var klockan tre o jag ville gå hem. bixo gick samtidigt, så vi gjorde sällskap hem till honom o sen cyklade jag hem o sov..

skåne var roligt, o jag fick ju höra väldigt många skåneskämt riktade mot mig.. inte för att det är speciellt ovanligt.. när det blev lit råkigt mellanåt så livad vi upp stämningen på olika sätt.. nivån på humorn var väldigt låg mellanåt, speciellt när vi var lite trötta :P men det har varit roliga dagar!

Inga kommentarer: